wtorek, 9 października 2012

Grzyby

Na temat grzybów krąży wiele teorii. Niektórzy twierdzą, że są niezdrowe, inni, że nie mają żadnych składników odżywczych. Jednak współczesna nauka odkryła w grzybach wiele dobroczynnych związków (ZDROWIE NA TALERZU - praca zbiorowa, wyd. RDP sp. z o.o. Warszawa 2010)

-ergosterol - prekursor witaminy D ma wpływ na zdrowie kości
-selen - pierwiostek o właściwościach przeciwutleniających zapobiega nowotworom i zwyrodnieniu plamki żółtej
-witaminy z grupy B (ryoflawina, niacyna i B6) - pomagają leczyć depresję, choroby serca i migreny


Grzyby można podawać z ziemniakami, kaszami, jako dodatki do mięsa, drobno pisiekane w mięsie mielonym. Można też zmielić suszone grzyby i dodać ich do bułki tartej używanej jako panierki.

Pamiętajcie tylko, żeby zbierać grzyby, które znamy, a jeśli kupujemy grzyby na bazarach czy rynkach - sprawdzajmy źródło i certyfikaty sprzedawcy!

wtorek, 11 września 2012

Groszek

Świeży, słodki groszek to świetne źródło białka i żelaza. Oprócz tego zawiera również:

- kwas foliowy - fantastyczny nie tylko dla kobiet w ciąży - odmładza, chroni przed nowotworami
- luteinę - zapobiegającą chorobom oczu i nowotworom jelita grubego
- saponiny - obniżają stężenie cholesterolu LDL
- witaminę B6 - zapoiegającą depresji
- witaminę C - jeden z najlepszych antyoksydantów


Najlepiej gotować groszek na sucho, czyli w kuchence mikrofalowej lub na parze, ponieważ witaminy z gruoy B (B6 i kwas foliowy) rozpuszczają się w wodzie. Oczywiście, najzdrowszy jest groszek surowy.

wtorek, 4 września 2012

Jabłka

Rozpoczął się sezon na nasze, polskie jabłka. Naukowcy twierdzą, że jeśli jemy dużo jabłek, mamy prawdopodobnie zdrowsze płuca. Wyodrębnili oni kwercetynę - bardzo silny flawonoid - który szczególnie dba o płuca. Oprócz kwercetyny jabłka zawierają:

- antocyjany - przeciwutleniacze, które oprócz walki z wolnymi rodnikami obniżają stężenie LDL (złego cholesterolu)
- glutation - zwiększa zdolność układu odpornościowego do zwalczania infekcji
- pektyny - rodzaj rozpuszczalnego błonnika, obniżającego stężenie cholesterolu LDL, pomagającego opanować biegunkę, chroniącego serce
- rutyna - flawonoid, który wraz z witaminą C utrzymuje w zdrowiu naczynia krwionośne
- związki fenolowe - działające przeciwnowotworowo i odmładzająco (kwas kofeinowy, chlorogenowy, elaginowy i ferulowy)

Jabłka to bardzo dobre owoce, niedrogie i wyjątkowo zdrowe. Należy jeść je nieobrane. Można je dodawać do sałatek, do kanapek lub jeść samodzielnie.

wtorek, 21 sierpnia 2012

Granaty

Granat, to chyba największa występująca w przyrodzie bomba antyoksydantowa.
Przeciwdziała starzeniu, zapobiega nowotworom, dodaje energii... Zawiera:

- antocyjany, czyli związki zabezpieczające komórki przed wolnymi rodnikami, które wzmacniają działanie przeciwutleniaczy (sok z granatu ma 2-3 razy więcej antyoksydantów niż czerwone wino lub zielona herbata, a antocyjany dodatkowo zwiększają ich działanie)
- błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny - dba o jelita i stężenie cholesterolu
- katechiny, które również zabezpieczają komórki przed działaniem wolnych rodników
- kwas elaginowy - w granatach występuje w dużym stężeniu i chroni komówki przed toksynami
- mangan, ktory również występuje w dużym stężeniu w granatach, ma zasadnicze znaczenie dla zdrowych kości i zębów
- potas - reguluje ciśnienie krwi, redukuje ryzyko kamieni nerkowych

Jak widać, granaty dbają o cały nasz organizm. Jednak sezon na nie jest bardzo krótki. Dlatego poza sezonem warto zaopatrzyć się w syrop (melasę) z granatów, koniecznie ze sklepu ze zdrową żywnością.

piątek, 17 sierpnia 2012

Szparagi

Szparagi są fantastycznym źródłem składników odżywczych dla wszystkich osób dbających o linię, ponieważ zawierają mało sodu.
Za to dostarczają w dużych ilościach:
- błonnika - nierozpuszczalny dba o nasze jelita, rozpuszczalny o prawidłowy cholesterol
- glutationu - antyoksydantu silnie zwalczającego wolne rodniki
- kwasu foliowego - ważnego dla serca, nie tylko dla kobiet w ciąży
- rutyny - która wraz z witaminą C dba o naczynia krwionośne
- saponin - które chronią serce przed złym wpływem cholesterolu
- witaminy B6 - cennej dla metabolizmu

Najwięcej pierwiastków zawartych jest w czubkach, więc kiedy gotujesz szparagi, nie zanurzaj czubków w wodzie.

czwartek, 9 sierpnia 2012

Szpinak

Niewiele osób lubi to pyszne warzywo. A szkoda. Szpinak przeciwdziała nie tylko nowotworom, ale i anemii, cholesterolowi i utracie wzroku! A to za sprawą:
- beta-karotenowi - zapobiegającemu nowotworom i zwyrodniuniu plamki żółtej
- fitosterolom - chroniącym nas przed złym cholesterolem i nowotworami
- kwasowi foliowemu - potrzebnemu nie tylko ciężarnym
- witaminy C - chroniącej nas przed nowotworami i przeziębieniami.

Szpinak najlepiej jest jeść surowy lub krótko smażony.

piątek, 3 sierpnia 2012

Papryka

Zarówno słodka jak i chili zawiera bardzo dużo silnych antyoksydantów:

  • beta-karoten (w czerwonej) - zapobiega zarówno nowotworom jak i chorobom oczu i serca
  • chlorofil (w zielonej) - chroni przed czynnikami rakotwórczymi występującymi w środowisku
  • kapsaicyna (w chili) - to dzięki niej papryka jest ostra i dzięki niej umierają komórki nowotworowe
  • zeaksatyna (w pomarańczowej) i luteina (w czerwonej) - chronią przed nowotworami i zaćmą
  • witamina C - bardzo silny antyoksydant, chroniący przed nowotworami. Czerwona papryka zawiera więcej witaminy C niż sok z pomarańczy!
Aby przyswoić witaminę C należy zjeść paprykę surową (obróbka termiczna do max42 stopni Celsjusza). Jednak beta-karoten wchłania się lepiej z papryki przetworzonej termicznie podanej z jednonienasyconym kwasem tłuszczowym (np. upieczona papryka z odrobiną oliwy z oliwek)